Reputatiemanagement

Auteur:
ZZPedia ®

30 maart 2021 2 minuten leestijd 1232 x bekeken


99% van de mensen zoekt informatie over anderen op het internet. Is dat erg? Helemaal niet, het biedt juist kansen om jezelf te presenteren aan potentiële opdrachtgevers, werkgevers of andere mensen die meer over jou willen weten. Wanneer mensen informatie over jou zoeken, dan kan je grotendeels zelf bepalen welke informatie over jou wordt weergegeven. Handig, want je wilt natuurlijk wel dat er een goed beeld over jou wordt weergegeven.

Met reputatiemanagement neem jij het heft in eigen handen en zorg je ervoor dat jij zelf bepaalt wat er over jou op het internet te vinden is.

Wat is reputatiemanagement?

Reputatiemanagement is een strategie waarmee je op een heel praktische manier aan een positieve, realistische online reputatie werkt die overeenkomt met wie jij bent, wat jij doet en waar jij voor staat. Door jouw online reputatie te managen vormen mensen zich een ‘goed en compleet’ beeld van jou dat belangrijk kan zijn voor sollicitaties of de werving van nieuwe klanten. Zo zorg je ervoor dat waar jij voor staat en waar jij goed in bent ook uit jouw online reputatie blijkt.

Waarom is reputatiemanagement belangrijk?

Het is tegenwoordig gebruikelijk dat potentiële opdrachtgevers, recruiters, investeerders of andere mensen die meer over jou willen weten als eerste het internet raadplegen. Wil je de touwtjes in eigen handen houden als het om jouw online imago gaat, dan is reputatiemanagement van groot belang.

Voordelen van reputatiemanagement:

Meer klanten, meer omzet

Doordat je laat zien wat jij voor potentiële opdrachtgevers kan betekenen, vergroot je de kans dat jij die nieuwe opdracht binnenhaalt. Je laat zien waarom jij beter bent dan jouw concurrenten. Meer klanten betekent meer omzet.

Grotere kans op een nieuwe baan

Jouw online informatie is jouw online CV. Niet alleen jouw LinkedIn profiel, maar juist alle andere informatie over jou op het internet, zoals een eigen website, blogs of artikelen, kan de doorslag geven tijdens een sollicitatie. Je laat online zien wat je in huis hebt. Zo vergroot je de kans op die nieuwe baan of uitnodiging door een recruiter.

Laat jouw visie zien

Jij hebt een visie in jouw vakgebied; jij bent de expert. Door consequent in al jouw online uitlatingen datgene waar jij voor staat uit te dragen, versterk je jouw positie. Je kan denken aan een opiniestuk, blog, interviews of referenties.

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze maillijst en ontvang praktische tips over hoe jij jouw online reputatie kan managen.