Als het aankomt op online fraude kan een klein beetje kennis je enorm veel problemen besparen. Lees verder om meer te weten te komen over de meest voorkomende soorten fraude, hoe je deze kunt herkennen en hoe je kunt voorkomen dat je er slachtoffer van wordt.
Online fraude
Zoals veel andere fraude, maakt online fraude misbruik van degenen die iets nodig hebben of op zoek zijn naar een deal.
Vermijden van webfraude:
- Als een prijs die je hebt gewonnen te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat waarschijnlijk ook het geval. Doe onderzoek naar de wedstrijd met een zoekopdracht in je browser. Vaak zal je verhalen vinden van anderen die al beetgenomen zijn.
- Stuur nooit geld of cadeaubonnen naar mensen die je niet persoonlijk hebt ontmoet.
- Doe onderzoek naar crowdfundacties en bekijk feedback van anderen en ga na of ze hun beloftes wel of niet hebben waargemaakt.
Zoek altijd naar het veiligheidsslot op websites die vragen naar persoonlijke gegevens.
Communicatiefraude
Telefoonfraude komt in vele vormen voor. Soms gedragen ze zich vriendelijk terwijl anderen proberen intimidatie te gebruiken.
In alle gevallen is het doelwit het verkrijgen van persoonlijke gegevens en geld.
Hoe je jezelf kunt beschermen:
- Hang op
Laat ze niet weten dat ze een reagerend telefoonnummer hebben bereikt. Door op toetsen te drukken of te proberen met een telefonist te praten, zou u in de toekomst nog meer robocalls kunnen ontvangen. - Gebruik bellerblokkering
Je telefoonmaatschappij biedt misschien de service aan om bekende spamnummers te blokkeren of ze op zijn minst voor je te identificeren als je telefoon overgaat. - Zie de beller-id niet als bewijs
Telefoonfraudeurs zijn beter geworden in u te laten denken dat het een legitiem nummer is door een id te 'spoofen' en een bepaalde officiële naam weer te geven. Sommige mensen melden zelfs dat het lijkt alsof ze door hun eigen nummer worden gebeld.
E-mailfraude
De meest voorkomende e-mailfraudes hebben te maken met phishing.
Phishing-complotten nemen het uiterlijk aan van een legitieme e-mail. Het kan dat ze zelfs lijken te komen van een bedrijf waar je bekend mee bent om misbruik te maken van je vertrouwen en persoonlijke of om financiële gegevens te kunnen verkrijgen.
Tips om e-mailscams te vermijden :
- Als je geen zaken hebt gedaan met een bepaald bedrijf of niet hebt gevraagd naar informatie over dit bedrijf, klik dan niet op koppelingen en neem niet deel aan enquêtes.
- Kijk naar het e-mailadres van de afzender. Komt het overeen met de inhoud van de e-mail? Zo niet, blijf uit de buurt.
- Vermijd communicatie zonder personalisatie. “Beste gewaardeerde klant” is een goede hint om uit de buurt te blijven.
- Ziet de koppeling in de e-mail er vreemd uit? Meestal kun je je muisaanwijzer over de koppeling bewegen om het adres van de koppeling te zien. Lijkt het onjuist, blijf uit de buurt.
Computerfraude
Als je veel online bent, ben je waarschijnlijk het doelwit geweest van een phishing-aanval.
Dat is wanneer een oplichter doet alsof hij voor een gerenommeerd bedrijf werkt om ervoor te zorgen dat je je persoonlijke gegevens onthult die ze kunnen gebruiken.
Phishing is een methode die vaak wordt gebruikt door middel van e-mails. Pop-ups op websites, en zelfs telefoon-apps.
Algemene vragen die je jezelf moet stellen om computerfraude te voorkomen:
- Wordt hier niet om te veel informatie gevraagd?
Pas op voor mensen die meer informatie vragen dan ze nodig hebben, zelfs als je praat met een bedrijf of bank waarmee je zaken doet. - Ken ik jou?
Stel deze simpele vraag voordat je op een bericht reageert. Controleer eerst of je de naam en e-mailadres van de afzender herkent. - Is dat een legitieme koppeling?
Beweeg voordat je op een link klikt je muis over de URL om te zien of het adres legitiem lijkt. - Ben ik op de webpagina waarop ik denk dat ik ben?
Let op dat het webadres correct is voordat je inlogt op een online account. Phishers vervalsen vaak legitieme websites, zoals online accounts voor opslagruimte, in de hoop je te misleiden zodat je aanmeldgegevens intypt. - Is dit te mooi om waar te zijn?
Vermijd 'gratis' aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn. - Is mijn beveiligingssoftware ingeschakeld?
Gebruik altijd uitgebreide beveiligingssoftware om je apparaten en informatie te beschermen tegen malware en andere bedreigingen die voortkomen uit phishing-fraude.
Chatfraude
Sms en online berichten zijn de voornaamste manieren voor oplichters om te proberen achter je persoonlijke gegevens te komen.
Als iemand ons nummer heeft, maken we vaak de vergissing om te denken dat we deze persoon zouden moeten kennen of dat ons nummer met een goede reden aan hen gegeven is.
Oplichters profiteren van deze veronderstelling en zijn steeds verfijnder geworden in de manier waarop ze misbruik maken van mensen. Ze doen zich vaak voor als een kennis of een gerenommeerde instelling zoals een bank.
Blijf sceptisch om chatfraude te vermijden:
- Verifieer het bericht via een andere bron
Als een vriend, familielid, bank of bedrijf je vraagt om persoonlijke gegevens of geld, controleer dan het verzoek door de desbetreffende persoon of het bedrijf te bellen. - Pas op voor onbekende of vreemde nummers
De kans is reëel dat je al een vriend of familielid op je telefoon hebt opgeslagen onder een vertrouwde naam. - Let op slechte grammatica
Als de tekst of chat grammaticaal onjuist is, duidt dit vaak aan dat het een bot of een oplichter betreft die opereert vanuit het buitenland. - Reageer niet
Geen reactie is tenslotte de veiligste reactie. Als het verzoek van cruciaal belang is, zal het bedrijf of de kennis proberen contact met je op te nemen op meerdere verschillende manieren.
Bron: McAfee