Elektrisch Rijden Duurder

Auteur:
ZZPedia ®

18 september 2024 2 minuten leestijd 46 x bekeken


Op Prinsjesdag 2024 zijn er aanzienlijke veranderingen aangekondigd voor de autobelastingen, met name voor zakelijke rijders en mensen die elektrisch rijden. Hier zijn de belangrijkste wijzigingen vanaf 2025:

1. Motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto's: Elektrische auto's waren tot nu vrijgesteld van MRB, maar vanaf 2025 betaal je 25% van het normale tarief. Dit stijgt in 2026 naar 75%, en vanaf 2030 betaal je het volledige tarief. Elektrisch rijden wordt hierdoor geleidelijk duurder.

2. Bijtelling voor zakelijke rijders: Voor elektrische auto's stijgt de bijtelling van 16% naar 17% voor het deel van de cataloguswaarde tot €30.000. Voor de waarde boven dat bedrag blijft het tarief op 22%. Dit maakt elektrisch rijden voor zakelijke rijders iets minder voordelig.

3. BPM en hogere aanschafkosten: Zonder subsidies worden elektrische auto's duurder, met een verwachte prijsstijging van ongeveer €3.500 voor auto's onder de €45.000. Voor plug-in hybrides wordt de BPM iets verlaagd, wat een klein voordeel biedt.

4. Bestelauto's: Vanaf 2025 betaal je BPM bij de aanschaf van nieuwe bestelauto’s. De vrijstelling voor elektrische bestelwagens blijft echter bestaan, wat ze aantrekkelijker maakt voor ondernemers.

5. Zero-emissie zones: Bestel- en vrachtwagens mogen vanaf 2025 alleen nog zero-emissie zones binnen als ze uitstootvrij zijn. Dit betekent dat ondernemers die in de stad actief zijn, nu al moeten nadenken over de overstap naar elektrische bedrijfswagens.

6. Accijns op brandstoffen: De accijnskorting op brandstoffen blijft tot eind 2025 van kracht, wat goed nieuws is voor degenen die nog op fossiele brandstoffen rijden.

Samengevat: elektrisch rijden wordt de komende jaren duurder, vooral voor particulieren. Voor zakelijke rijders blijven er voordelen, al nemen deze af. Ondernemers moeten verder rekening houden met strengere regels in stedelijke gebieden.