Maastunnel Rotterdam

september 2015 - heden, Mobilis / TBI

1047 x bekeken

De Maastunnel in Rotterdam is de eerste afgezonken tunnel in Nederland. In 1942 werd de Maastunnel geopend, de bouw was al in 1937 begonnen. Na ruim 75 jaar is de Maastunnel toe aan renovatie/restauratie; wandtegels laten los en de vloer in het riviergedeelte vertoont slechte plekken waar de wapening zichtbaar is. Bovendien dient de tunnel in 2019 te voldoen aan de regelgeving voor tunnels.
Reden dus om alles grootscheeps aan te pakken en de tunnel te renoveren en restaureren. Vooral de vloer onder de rijvloer van de autotunnel in het riviergedeelte moet worden aangepakt. Hiervoor moet de hele bestaande vloer verwijderd worden, dan de ondervloer hersteld, en daarna weer alles terugbouwen. Een klus die een jaar in beslag neemt per tunnelbuis. Daarvoor wordt de tunnel in één richting afgesloten, vanuit Noord, zodat hulpdiensten nog wel van Zuid naar Noord kunnen rijden (naar het Erasmus MC).

De Maastunnel is een rijksmonument en dat betekent dat de tunnel zijn originele bouwvorm en uitstraling moet blijven behouden. Alles wat moet wijken om de constructie technisch te herstellen, moet ook weer in originele staat teruggebracht worden. Technische verbeteringen mogen wel worden toegepast, als dit de uitstraling maar geen afbreuk doet.

De tekeningen in het filmpje tonen de plannen vooraf (tijdens de tenderfase) om de werkwijze van het herstellen van het riviergedeelte te tonen. Inmiddels zijn er andere inzichten, dus klopt het filmpje niet meer helemaal met hoe het werk daadwerkelijk wordt uitgevoerd, maar de strekking is wel hetzelfde.

Portfolio delen: