25 Latest Articles Nieuwsoverzicht  |  Archief  |  Zoeken


Fiscale bijtelling: Steeds meer ondernemers in 'oude roestbak' de weg op

Door ZZPedia op 8 februari 2019

In de jacht op zo goedkoop mogelijk vervoer, veroudert het wagenpark van de 'kleine' ondernemers en van ZZP'ers.

Dat concludeert het Centraal Bureau voor de Statistiek uit gegevens over het Nederlandse wagenpark. Die slotsom wordt bevestigd door garagehouders uit Groningen en Drenthe. 

Op de Nederlandse wegen is het aantal zogeheten youngtimers - auto's van minimaal 15 en maximaal 39 jaar oud - in de afgelopen tien jaar meer dan verdubbeld. 

Ontsnappen aan de bijtelling

De toename is vooral te danken aan de populariteit van jonge youngtimers, auto's van tussen de 15 en 25 jaar oud. Dat heeft te maken met bijtellingsregels voor auto's van de zaak.

Vanaf het moment dat een auto 15 jaar oud is wordt de bijtelling berekend over de dagwaarde van de auto in plaats van de nieuwwaarde. Hoeveel jonge youngtimers er precies om zakelijke redenen worden gebruikt, kan het CBS echter niet zeggen.

Een zegsman van autobedrijf Occasionplein in Groningen bevestigt de toegenomen belangstelling van zakelijke rijders voor oudere auto's. Een verkoper van autobedrijf Okken in Gieten hoort dezelfde geluiden. ,,Het zijn vooral  zelfstandig ondernemers en zzp’s die zoeken naar oudere auto’s. Dan kunnen ze op die manier toch goedkoop de weg op." Nederland telt sinds januari 2018 ruim meer dan een miljoen zzp'ers.

'Geen goede ontwikkeling'

Beide bedrijven zeggen zich overigens niet te richten op die zakelijke markt voor youngtimers. ,,Of het een goede ontwikkeling is, betwijfel ik. De overheid doet er alles aan om het wagenpark schoner te krijgen. Vanwege de lagere bijtelling gaan de ondernemers met oude lijken de weg op. Dat is  een beetje tegenstrijdig. Maar ja, er is wel meer tegenstrijdig in dit land", merkt de autoverkoper uit Gieten op.

Het aantal auto's tussen de 15 en 25 jaar oud op de Nederlandse wegen bedroeg vorig jaar bijna 1,9 miljoen. In 2008 waren dat er nog ongeveer 900.000.

Gerrit Veenstra van leasemaatschappij Hitachi Capital Mobility in Groningen meent de stijging van het aantal zakelijke rijders in oudere auto's slechts licht toeneemt. Hij denkt dat de overheid de autokoper vooral vanwege de BPM (de belasting van personenauto's en motorrijwielen) richting de kleinere auto heeft gedirigeerd. ,,De Nederlander heeft minder emotie met de auto. Kijk naar Duitsland of België, daar is het heel anders.

"Mensen rijden ook langer in hun auto. ,,Dat komt ook die mindere emotie. De auto rijdt nog, dus waarom vervangen? De auto's zijn tegenwoordig zo goed dat je gerust kunt rondrijden in een auto van 15 of 19 jaar. En het aantal gereden kilometers zegt ook niet meer zoveel."

Bijtelling?

Je moet bijtelling betalen wanneer je in een kalenderjaar meer dan 500 kilometer privé rijdt met een lease- of bedrijfsauto. De fiscus ziet het dan als loon in natura, en hierover dient de zakelijke rijder belasting af te dragen. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde van het voertuig en het bijtellingspercentage. De bijtelling wordt bij het belastbaar inkomen opgeteld. Lees hier alles over de berekening van de bijtelling.

Bron: Jan Schlimbach, verslaggever van DvhN.

 

Geplaatst in: Nieuws

Ga naar nieuwsoverzicht

Reacties:

Wees de eerste die een reactie plaatst!

Plaats reactie

Only registered users may post comments.