25 Latest Articles Nieuwsoverzicht  |  Archief  |  Zoeken


Hoe krijg ik meer leads via social media?

Door ZZPedia B.V. op 8 januari 2018 (leads, social, feiten, MT MediaGroep)

Sinds de touwtjes uit de brievenbussen verdwenen zijn, lopen we steeds vaker digitaal bij elkaar binnen. Daar kun je als bedrijf je voordeel mee doen. Maar hoe zorg je dat contact op sociale media ook tot een lead leidt?

Als er iets is dat sociale media bereikt hebben, is het wel dat het makkelijker is dan ooit om een relatie met je (potentiële) klant op te bouwen. Was je vroeger nog afhankelijk van fysieke contactmomenten, nu ligt waardevol contact nog slechts één muisklik weg. En we weten allemaal dat als je elkaar beter leert kennen in een relatie, je elkaar meestal ook meer gaat waarderen en meer loyaliteit voor elkaar krijgt. Dat zijn factoren die niet alleen in B2C, maar ook in B2B van grote waarde zijn en de kans op conversie vergroten.

Daarnaast zijn tevreden klanten altijd je beste ambassadeurs. En waar kunnen ze die ervaringen beter en makkelijker delen dan op social media? Maar hoe zet je dat soms vluchtige contact op sociale media nou om in zo’n waardevolle klantrelatie?


De feiten

Om die vraag te beantwoorden, pakken we er eerst wat grafieken bij. Zoals het Nationale Social Media Onderzoek 2017 dat Newcom Research & Consultancy heeft uitgevoerd, en waarin de top 5 van meest gebruikte sociale media in Nederland er als volgt uitziet:


1. WhatsApp: 10,9 miljoen gebruikers (7,8 miljoen dagelijks)

2. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers (7,5 miljoen dagelijks)

3. YouTube: 7,5 miljoen gebruikers (1,7 miljoen dagelijks)

4. LinkedIn: 4,3 miljoen gebruikers (0,4 miljoen dagelijks)

5. Instagram: 3,2 miljoen gebruikers (1,5 miljoen dagelijks)

 


In de leeftijdscategorie 20 tot 64 jaar (de werkenden) staan WhatsApp en Facebook met stip bovenaan en het gebruik neemt toe. Dit betekent dat een groot deel van jouw (potentiële) klanten elke dag via een of beide kanalen te bereiken is. Lang werd gedacht dat WhatsApp en Facebook vooral interessant zijn voor bedrijven die consumenten bedienen. Inmiddels weten we beter. Ook als je actief bent in B2B liggen hier volop mogelijkheden.


Even Appen

WhatsApp lijkt misschien niet echt een sociaal media-kanaal, anders dan bijvoorbeeld LinkedIn of Facebook. Maar ook bedrijfsmatig is het best in te zetten. Als je WhatsApp als extra communicatiekanaal inzet, ben je voor (potentiële) klanten nog makkelijker te bereiken, waardoor ze mogelijk sneller contact met je opnemen. Maar ze verwachten ook heel snel antwoord, dus is het zaak je organisatie hier ook goed op in te richten. Train je medewerkers en zorg voor de juiste (IT-)faciliteiten. Je kunt een groepsapp aanmaken als je bijvoorbeeld (potentiële) klanten op de hoogte wilt houden van de lancering van een nieuwe dienst of product (primeur), als je een product of dienst wilt reviewen of voor servicemeldingen. Wil je niet dat klanten elkaars reacties kunnen lezen? Maak dan een verzendlijst aan. Hier lees je hoe je dat doet.



Hoe meer likes, hoe beter?

‘Like, deel en win’-acties zijn voor sommigen een dagelijkse sport, voor anderen een bron van ergernis. Wist je dat deze acties volgens de voorwaarden van Facebook eigenlijk niet eens mogen? Toch zie je de meest fantastische prijzen voorbij komen. Met veel succes, volgens de betreffende organisaties. De posts worden honderden, misschien wel duizenden keren geliked en gedeeld. Even los van de discussie of de prijzen wel of niet uitgekeerd worden, kun je je echter toch afvragen wat in dit geval succes is. Het aantal likes voor je Facebook-pagina lijkt vaak een doel op zich te zijn geworden. Maar de vraag is natuurlijk: haal je er ook omzet uit?

‘Het gaat niet om de hoeveelheid likes, maar om hoe betrokken mensen zijn’ Een betrókken publiek, daar gaat het om, om op die laatste vraag antwoord te krijgen. Als een zakelijk dienstverlener heb je bijvoorbeeld weinig aan volgers die je trekt met een (illegale) ‘like, deel en win’-actie met een iPad. Of met advertenties waarmee je je klakkeloos richt op zoveel mogelijk volgers. De mensen die daarop klikken, hebben niets met jouw bedrijf of met je diensten. Ze zullen dus geen dialoog met je aangaan, waardoor je geen relatie met ze op zult bouwen. Gemiste kans! 


Waarom gebruiken mensen social media?

Universal Media heeft onderzoek gedaan naar de wereldwijde behoefte aan social media in het dagelijks leven van de gebruikers. Wat bleek? Die behoeften verschillen nogal:




De Nederlandse gebruikers vallen in het segment Diversion. Zij gebruiken social media dus vooral als afleiding van het dagelijks leven door plezier te hebben, te ontspannen, te inspireren of anderen online te ontmoeten.

Als bedrijf moet je dus een manier vinden om bij deze online activiteiten van jouw doelgroep aan te sluiten.


Leads via Facebook

Een manier om online in contact te komen met je doelgroep is door – eigenlijk heel ouderwets – te adverteren via Facebook. Allereerst heb je daarvoor een bedrijfspagina nodig. Via ‘Advertenties maken’ kies je stap voor stap je doelstelling en je doelgroep. Als je hier niet bekend mee bent, lees dan gewoon eens de handleiding van Facebook door. Een kind kan de was doen.

In een paar eenvoudige stappen maak je een advertentie, een welkomstscherm en een formulier.


Kies bij ‘Marketingdoelstellingen’ voor ‘Leads genereren’ als je gegevens wilt verzamelen van mensen die in je bedrijf zijn geïnteresseerd. In een paar eenvoudige stappen maak je een advertentie, een welkomstscherm en een formulier. De gegevens van de mensen die jouw formulier hebben ingevuld, zijn eenvoudig te downloaden. Enkele andere opties zijn extra bezoekers naar je (online) winkel genereren met de functies conversies, verkopen uit productcatalogus of winkelbezoeken. Een aantal van deze functies kunnen ook op (Facebook-onderdeel) Instagram worden ingezet.


In de Facebook-advertentiemodule kun je vervolgens uitgebreide doelgroepselecties maken. Van demografische kenmerken, leeftijd, geslacht en persoonlijke interesses tot de makers van Facebook-evenementen. Toegegeven: als je dit voor het eerst doet, ben je er echt wel even zoet mee. Maar het wordt door Facebook uitgebreid uitgelegd en je kunt de resultaten (aantal clicks en leads) gemakkelijk bijhouden. Het helpt ook om verschillende advertenties te maken en dan via A/B-tests te kijken welke advertentie het beste resultaat geeft.


En…actie!

Na je wervende advertentie moet er op je Facebook-pagina natuurlijk wel wat te zien zijn. Houd je pagina dus levendig en actueel. Plaats unieke content en post het verhaal van je organisatie. Mensen zijn geïnteresseerd in mensen, dus maak je organisatie zichtbaar door berichten en video’s van/over medewerkers, klanten en ‘bijzaken’. Een verjaardag, jubileum of tevreden klant? Deel het op Facebook. Wil je toch iets weggeven? Maak dan een aanbieding via Facebook.

Ga de dialoog aan

En dan is Facebook nog maar een van de sociale media waarop het mogelijk is vluchtige contacten om te zetten in warme leads. Maar welk medium je ook kiest om je potentiële klanten te bereiken, bedenk altijd goed: een relatie is geen eenrichtingsverkeer. Prikkel je volgers om berichten achter te laten en reageer daar adequaat op. Ga de dialoog aan en post inspiratie, beleving en service in plaats van producten en diensten. Mensen komen zelden voor de specificaties van jouw briljante product. Ze komen omdat ze in de praktijk ergens mee te maken hebben, en jouw product daar mogelijk bij kan helpen. Zorg voor die hulp, luister goed naar de behoefte, en met een beetje geluk komt die lead dan vanzelf.

 

 

Geplaatst in: Meer klanten

Ga naar nieuwsoverzicht

Reacties:

Wees de eerste die een reactie plaatst!

Plaats reactie

Only registered users may post comments.