25 Latest Articles Nieuwsoverzicht  |  Archief  |  Zoeken


Werken aan je autoriteit en professioneler overkomen als ZZP'er. We geven 10 tips.

Door ZZPedia op 3 december 2017

Als zzp’er komt er veel op je af. Je wilt jouw vak, jouw expertise verkopen. Er zijn zaken die op het eerste gezicht wellicht niet belangrijk lijken maar die je professionaliteit wel kunnen beïnvloeden. Werken aan je autoriteit en professioneler overkomen als zzp'er is alleen mogelijk door een combinatie aan factoren. Jouw “ideale” klant wil natuurlijk wel zijn “ideale”leverancier. Kom dus ook zo over! We geven je tien tips.  

1. Vast telefoonnummer

Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon met bijbehorend abonnement. Toch komt het beter over als je gebruik maakt van een vast nummer. Ben je zelf altijd onderweg, dan kun je er voor kiezen om een vast nummer via een app op je

telefoon. Zo hebben je klanten de indruk, dat er kantoor oftewel een "vast” adres is waar ze jou kunnen bereiken

2. Bereikbaar zijn

Vervolgens is het zaak dat je bereikbaar bent. Zowel klanten als leveranciers ervaren het als prettig dat ze je kunnen bereiken. Er zijn natuurlijk momenten dat je niet de telefoon kunt beantwoorden. Zorg dat je een goed voicemailbericht hebt. Vermeld in dat bericht ook duidelijk je e-mailadres zodat er altijd een contactmogelijkheid duidelijk is.

3. Zakelijk e-mailadres

Een e-mailadres via een provider als Outlook.com of Gmail kunnen voor jou prima functioneren. Maar als ondernemer is het beter om een eigen domein met je bedrijfsnaam te hebben. Een domein is niet duur en het komt veel professioneler over dan bijvoorbeeld een Hotmail e-mailadres.

4. Eenduidige huisstijl

Zorg voor een goede huisstijl voor je marketingactiviteiten. Zowel visitekaartjes, e-mail ondertekening, website en dergelijke, moeten eenduidig zijn. Een logo met bijbehorende huisstijl kun je vaak het beste door een professional laten maken. De stijl bepaalt namelijk hoe jouw bedrijf gepresenteerd wordt.

5. Professionele website

Als je een eigen domein hebt, en een huisstijl, kun je een website overwegen. Zowel bedrijven als consumenten zoeken graag online naar meer informatie. Zorg dat je een professionele website presenteert. Het klinkt logisch maar je website moet goed aansluiten bij de doelgroep van je onderneming.

6. Google

Meld je aan bij Google Bedrijf. Google laat jou regionaal groeien. Werk je vanuit huis, let dan goed welk adres je invoert. Met Google Streetview laat Google jouw adres zien. Onhandig als dit jouw huisadres is. Kijk eens naar de mogelijkheden van een bedrijfsadres.

7. Referenties vermelden

Omdat potentiële afnemers van jouw producten of diensten, tegenwoordig veel informatie online zoeken, is het goed om referenties online te hebben. Heb je een website of een pagina op sociale media, zorg dan voor reviews. Vraag klanten om jou een waardering te geven, zodat potentiële klanten vooraf meer vertrouwen in jouw bedrijf hebben.

8. Je profiel op sociale media

Wees je ervan bewust dat je aanwezigheid op sociale media gezien kan worden door je professionele netwerk. Scherm je persoonlijke escapades goed af of deel ze bijvoorbeeld niet meer op je Facebook pagina. Op zich kan het geen kwaad maar bedenk bij alles wat je post, deelt of liked niet je professionaliteit schaadt.

9. ZZPedia profiel

Je online aanwezigheid helpt je met de online vindbaarheid van je onderneming. Een Facebookpagina, speciaal voor je bedrijf, zorgt voor meer relevantie voor diverse zoekmachines. Daarbij is het aantal volgers niet van belang. Het beste zakelijke platform is ZZPedia. Het kost je niet veel tijd om een profiel aan te maken. Leg en onderhoud contact met je zakelijke relaties. Je kunt je profielen, websites, referenties etc zelf delen via LinkedIn, Facebook, Twitter.... Daarnaast is het een ideale manier om bijvoorbeeld nieuwe diensten en/of producten te promoten.

10. Professioneler overkomen als ZZP'er doe je zelf

Belangrijk uitgangspunt voor iedere zelfstandige ondernemers, is dat jij het bedrijf bent. Je afnemers en leveranciers doen zaken met jou. Je gedrag, de informatie die over je te vinden is, je netwerk, alles kan je professionaliteit beïnvloeden. Scherm je persoonlijke leven daarom wat beter af. En zorg dat de informatie die naar buiten komt, je onderneming ten goede komt. Ondernemer worden is niet moeilijk, ondernemer zijn kost wat meer moeite. Met de bovenstaande tips in je achterhoofd, is je professionele uitstraling goed te managen. Kijk ook eens naar andere ondernemers hoe zij hiermee omgaan. Samen worden we steeds professioneler zonder krampachtig te worden. Blijf altijd genieten van het feit dat je zelfstandig ondernemer bent.

 

  

Geplaatst in: Nieuwe KIanten

Ga naar nieuwsoverzicht

Reacties:

Wees de eerste die een reactie plaatst!

Plaats reactie

Only registered users may post comments.